Τα διαχρονικά προβλήματα που πλήττουν την ασφάλεια της αεροναυτιλίας στην Ελλάδα, φάνηκαν για ακόμη μια φορά την περασμένη Τρίτη (19/8), όταν προκλήθηκε βλάβη στο ραντάρ του αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», που βρίσκεται στο βουνό Μερέντα στο Μαρκόπουλο, και είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές καθυστερήσεις πτήσεων.
Το πρόβλημα ανέδειξε η Ryanair που ζήτησε επείγουσα αναμόρφωση του πύργου ελέγχου του αεροδρομίου, καθώς οι καθυστερήσεις επηρέασαν πάνω από 2.000 πελάτες της.
Σύμφωνα με τη Ryanair, το περιστατικό έρχεται να προστεθεί στο ήδη βεβαρημένο σύνολο καθυστερήσεων του φετινού έτους: Από την 1η Ιανουαρίου έως και χθες, περισσότερες από 5.000 πτήσεις της Ryanair και πάνω από 900.000 επιβάτες έχουν ταλαιπωρηθεί με καθυστερήσεις λόγω κακής διαχείρισης και ελλείψεων στο προσωπικό του ελληνικού συστήματος εναέριας κυκλοφορίας– «καθιστώντας την Ελλάδα την 5η χειρότερη χώρα στην Ευρώπη όσον αφορά τις καθυστερήσεις των πτήσεων», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει.
Τόσο το τερματικό radar Μερέντας όσο και οι συγκεκριμένες συχνότητες αποτελούν κρίσιμα συστήματα αεροναυτιλίας για τη διαχείριση των διαδικασιών προσέγγισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Οι διακοπές του ρεύματος και των οπτικών ινών που έγιναν το βράδυ της 19ης Αυγούστου, στην περιοχή των Σπάτων, όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, είχαν ως αποτέλεσμα να φανούν η παλαιότητα και η ευαισθησία των συστημάτων ασφαλείας στην προσγείωση των αεροσκαφών.
Ο Πρόεδρος της ΕΝΗΜΑΕΚ (Ηλεκτρονικοί Μηχανικοί Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας), Κωνσταντίνος Κανδεράκης, επεσήμανε ότι «χάθηκε το σύστημα που μεταφέρει τις πληροφορίες -τη φωνή και τα δεδομένα ραντάρ- από το λόφο Μερέντα στα Σπάτα».
Διευκρίνισε μάλιστα, ότι υπάρχουν δύο ραντάρ στην περιοχή, στο λόφο Μερέντα και στο λόφο Καμάρα, καθώς «το τρίτο, στο Ελληνικό, χάλασε πριν 2,5 χρόνια» και δεν έχει επιδιορθωθεί ή αντικατασταθεί ακόμα.
«Τα δυο προαναφερθέντα ραντάρ, καλύπτουν περιοχή 60 μιλίων γύρω από το αεροδρόμιο. Στη διαδικασία προσέγγισης, έρχονται τα αεροσκάφη, μπαίνουν σε τροχιές για να πιάσουν την τελική ευθεία για την προσγείωση, κατεβαίνουν σιγά, σιγά, κάνοντας κύκλους, όπως πλησιάζουν σε ένα αεροδρόμιο, και πιάνουν την τελική ευθεία για την προσγείωση.
Στην τελική ευθεία, τα αναλαμβάνει ο Ελεγκτής του Πύργου και τα προσγειώνει εξ όψεως και με τα ραντάρ επιφάνειας».
Στις 20 του μήνα, χάθηκε το ένα ραντάρ που αναλαμβάνει τη διαδικασία προσέγγισης.
«Όσοι ήταν στο Ελληνικό και τα Σπάτα ενεργοποιήθηκαν αμέσως και ακόμα ασχολούνται με το πρόβλημα. Αποκατέστησαν τη βλάβη το μεσημέρι της επόμενης ημέρας, ως προς το ραντάρ. Δεν αποκαταστάθηκε η βλάβη με τις συχνότητες, για τις οποίες χρησιμοποιούνται οι εφεδρικοί πομποδέκτες, με τους κύριους να είναι στον Υμηττό και τα Γεράνια. Αυτό μείωσε τα επίπεδα ασφαλείας, συνολικά».
Οι συχνότητες αποκαταστάθηκαν το πρωί της Πέμπτης (21/8). «Δεν έχουμε ακόμα πλήρη εικόνα των αιτιών που την προκάλεσαν. Σε γενικές γραμμές ξεκίνησε από την Τρίτη το βράδυ λόγω πυρκαγιών στην ευρύτερη περιοχή, οι οποίες προκάλεσαν διακοπές ρεύματος από την ΔΕΔΔΗΕ, δημιούργησαν όμως και προβλήματα σε δίκτυα οπτικών ινών», τονίζουν στελέχη της ΕΝΗΜΑΕΚ.
Η Ένωση Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΝΗΜΑΕΚ/ΥΠΑ), σε ανακοίνωσή της, αναφέρει ότι την Τρίτη 19/8/2025 και ώρα 23:00 τοπική, παρουσιάστηκε σοβαρή βλάβη στις εγκαταστάσεις της ΥΠΑ στον λόφο Μερέντα στο Μαρκόπουλο, με αποτέλεσμα να τεθεί εκτός λειτουργίας το Τερματικό Radar Μερέντας καθώς και οι εφεδρικές συχνότητες της Προσέγγισης Αθηνών.
Τόσο το Τερματικό Radar Μερέντας όσο και οι συγκεκριμένες συχνότητες αποτελούν κρίσιμα συστήματα αεροναυτιλίας για τη διαχείριση των διαδικασιών προσέγγισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Η απώλειά τους, όπως υπογραμμίζει η Ένωση, οδήγησε στην επιβολή περιορισμών στην εναέρια κυκλοφορία, με συνέπεια να προκληθούν σημαντικές καθυστερήσεις σε πτήσεις από και προς το «Ελ. Βενιζέλος».
«Χάρη στις συντονισμένες και επίμονες προσπάθειες των Μηχανικών μας ΗΜΑΕΚ (ATSEP), το Τερματικό Radar δόθηκε σε επιχειρησιακή λειτουργία, χθες το μεσημέρι, με την έκδοση σχετικής αγγελίας ΝΟΤΑΜ. Οι εργασίες αποκατάστασης συνεχίζονται ώστε να τεθούν σε πλήρη λειτουργία και τα συστήματα επικοινωνιών που επηρεάστηκαν.
Την ίδια ώρα, αντί η Διοίκηση να στηρίζει έμπρακτα το έργο των ΗΜΑΕΚ, συνεχίζει να ζητά από τους ίδιους τους εργαζόμενους να προκαταβάλουν οι ίδιοι το κόστος των εκπαιδεύσεών τους –περίπου 7.500 ευρώ ανά υπάλληλο σε πρόσφατη περίπτωση– με άγνωστο τον χρόνο εκκαθάρισης των δαπανών (έξι μήνες, ένας χρόνος ή και περισσότερο).
Η ασφάλεια των πτήσεων και η αξιοπιστία της αεροναυτιλίας δεν μπορεί να βασίζονται μόνο στο φιλότιμο και στις θυσίες του προσωπικού. Απαιτείται έμπρακτη στήριξη και ισότιμη μεταχείριση», επισημαίνει.
